maanantai 18. joulukuuta 2017

Daavidin psalmi

Minulla on uusi bussituttavuus, venäläissyntyinen nainen, joka alkoi viime viikolla jutella kanssani pysäkillä ja tuli viereeni istumaan.  Hänelläkin on kilpirauhasongelmaa, mikä näkyy silmissä. Hän hoitaa sairauksiaan tai nykyään terveyttään ravinnolla, johon varmaan tarvitaan terveyskauppa kotiin. Hän tuntui tietävän valtavan paljon siemenistä, kasviksista, vatsan bakteerikannan ja vastustuskyvyn hoidosta ja niin edelleen. Hänen oppinsa ovat peräisin venäläiseltä gurulta. Olen ottanut jonkun hänen neuvonsa käyttöön.
Tänään menin hakemaan kaupungin toiselta laidalta Holter- seurantalaitetta sydämen  vuorokausiseurantaan. Uuvuttaa tämä itsen seurailu ja tutkiminen, mutta otan vastaan, kun laitetta tarjottiin.
Tämä nainen istui bussissa ja huikkasi heti minulle tervehdyksen. Juteltiin ja muun muassa kerroin kuuntelevani rentoutusvideoita. Hänkin on kuunnellut niitä, mutta niissä ei ole hänelle henkistä sisältöä. - Daavidin psalmi, sitä minä luen kun on vaikeata, siinä on voimaa.

Siis psalmi 23.
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään,
Virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa.
Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani, sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä, minun maljani on ylitsevuotavainen.
Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

3 kommenttia:

  1. Hänet kai lähetettiin arkienkeliksi yksin kuljettaville teillesi. Kiitämme hänestä.
    Ja psalmit, miten ne helähtävät sielussa sekä murheen että ilon keskellä!

    VastaaPoista
  2. Äsken, kun diakonissan kanssa luettiin tämä psalmi, huomasin, että minulla olikin vanha tuttu versio. Kaunis on uudempikin muoto. "Sinun hyvyyteen ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä".

    VastaaPoista