tiistai 14. tammikuuta 2020

Kukkajuttua

Kukka- tai oikeastaan kasvijuttua. Minulla ei ole pitkään aikaan ollut rönsyliljaa eli juorua. Urheilukentän toimiston ikkunaa vasten näytti puskeutuneen paljon rönsyjä säleverhon raoista. Menin kysymään niistä pistokkaita. Kaksi miestä istui sisällä, näyttivät tekevän jotain yhteistä juttua koneella.-Minulla on vähän hassua asiaa, aloitin.  Jo vain, kyllä sopi ottaa. Kasvi oli kovasti hoidon puutteessa, mutta en tuppautunut hoitamaan, kun näytti olevan töitä. -Tämä oli päivän piristys, miehet naureskelivat, kun kiittelin. Vanhan tavan mukaan ei pitäisi kiittää ja oikeastaan pitäisi varastaa,. mutta se ei nyt ollut mahdollista. Ennenhän kasveja ei ostettu kaupasta, vaan saatiin alkuja naapureilta.
Kotona ei ollut multaa, joten ostin sitä tullessani ja vaihdoin sitten mullat kaikkiin  neljään huonekasviini, kaksi kaktusta, yksi kliivia ja yksi traakkipuu, poissaoloja hyvin sietäviä kasveja. Saniainen oli kuivunut pois joulun  aikana. Olen nähnyt netissä, kuinka vaihdetaan mullat siististi ja näppärästi, mutta minulta se ei ole vielä koskaan onnistunut. Vaikka suojaan lattiat ja pinnat sanomalehdillä, märkää multaa leviää merkillisesti niiden ulkopuolelle kauaksikin. No, sitten vain siivotaan. Lattialta ylös katsoessani huomasin, että kraanan alapuoli oli likainen, en ole huomannut sitä ehkä koskaan katsoa. No nyt sekin on tehty!
Oikeastaan mullanvaihto pitäisi tehdä vasta helmi-maaliskuussa, mutta jostain syystä olen aina tehnnyt sen tammikuussa. Kliivia on kuitenkin elänyt jo 27 vuotta tällä hoidolla ja kaktukset 11 vuotta .Otin kliiviasta helposti irtoavan osan kasvamaan siniseen ruukkuun. Rönsylilja saa kasvattaa juuriaan aluksi vesilasissa. Ollessani nuorempi huonekasvit eivät minulla onnistuneet ollenkaan, kastelin kai mekaanisesti tukahduksiin. Tai sitten eivät olleet näin sitkeätä sorttia.

2 kommenttia:

  1. Voi sentään! Minä haluaisin niin viherkeitaan kodistani. Tila ei vaan anna myöten. Järin kummoinen viherpeukalokaan en ole. Hoidan kasvejani silloin, kun muistan tai huomaan lehtien repsuvan. Saas nähdä mten uusimman tulokkaan kanssa käy. Palasin eilen Tampereelta ja oveni taakse oli ilmestynyt iso ja tuuhea vehka. Olin joskus maininnut ystävälleni miten vehka olisi niin kiva ja näyttävä. - Järjestelyä vaatii, että löydän vehkalleni paikan. Ihana ylläri oli!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilaa minun yksiössäni on myös vähän. Ikkunalaudan laitatus toi kasveille hyvää alaa.

      Poista