perjantai 11. tammikuuta 2019

Kadonnut maailma

Katselin äsken Teemalta Mikko Niskasen elokuvia Elävästä arkistosta, vuodelta 1973. Ne toivat eteeni pienviljelijän elämää Konnevedeltä. Maisemat olivat osittain toisenlaisia, mutta muutoin lapsuuskotini elementit avautuivat eteen. Isän ja äidin aherrus viiden hehtaarin koneettomalla tilalla, kahden lehmän matala navetta ja ihmisvoimin tehdyt peltotyöt ovat elämää, jota enää ei ole. Elokuvassa kylvettiin viljaa käsin, kuljetettiin maitotonkkaa tien varteen "kuskipukille", josta kuorma-auto ne keräsi, puitiin viljaa puimakoneella, jota meillä sanottiin ryskyksi ja joka kiersi talosta taloon. Sontaa leviteltiin talikolla, heinät nostettiin kuivumaan seipäille.
Pienellä maitotilillä ei tietysti perhe elänyt meillä niinkuin ei  elokuvankaan tiloilla. Isä kulki "päivämiehenä" isommissa taloissa, kaivoi ojia lapiolla ja teki muita raskaita ruumiillisia töitä. Korvauksena hän sai lainata työhevosta, jota meillä ei koskaan ollut. Itsekin osallistuin kaikenlaisiin töihin pienestä pitäen voimien mukaan, kunnes 18-vuotiaasta asti olin kesät töissä Ruotsissa. Parhaita muistoja isästä ovat onnistumisen kokemukset heinäpellolta, kun yhdessä ahertaen saatiin heinä seipäille tai kuiva heinä latoon, ennenkuin uhkaava sadepilvi pudotti tumman taakkansa. Vanhemmilleni seurakuntaelämä oli vastapaino, henkinen ylläpitäjä arjen jatkuvan puurtamisen keskellä. Se oli sen ajan tavallista elämää.Minulla on aina suuri myötätunto ruumiillisen työn tekijöitä kohtaan.
Pienviljelijöiden työ kävi kannattamattomaksi. Paljon tiloja pantiin "pakettiin" tai lähdettiin Ruotsiin. EU:ssa maatalous muuttui niin, että nykykylissä yksi tai kaksi suurviljelijää viljelevät koko kylän peltoja, ne jotka osaavat toimia myös kaiken lainsäädännön kiemuroissa. Isot stressitekijät on tämänkin päivän ruuantuottajilla. Kukaan ei enää pitkään aikaan olisi mitenkään tullut toimeen lapsuuteni ajan pientiloilla. Kotikylässäni ei ole enää yhtään lehmää.
Sain joululahjaksi isoäitikirjan, jossa on tarkoitus kertoa lapsenlapselle isovanhempien elämästä. Usein on tullut vastaan kokemus, että helsinkiläinen lapsenlapsi ei voi mitenkään ymmärtää kertomaani. Mainitsenko kuskipukin, maitosiivilän ja vanun, maitosangon kalahduksen kesäillassa, heinäkuorman tai heinäladon tuoksun, perunannostotalkoot? Kerronko että meilläkin pidettiin seuroja? Mitä teitte lomilla, matkustelitteko, saa oman vastauksensa. Koen, että nämä muistikuvat ovat aarteita kadonneesta maailmasta. Hyvä, että Niskanen on näitä tallentanut. Sinulla, joka tätä luet, on omat muistoaarteesi.

2 kommenttia:

  1. Minäkin sain tuoreimman vauvamme isältä ja äidiltä kirjan, johon Mummeli voi kirjata lapsuusmuistojaan. En ole vielä päässyt alkuun, mutta ajattelin kirjoittaa juuri niin kuin olen kokenut sitä miettimättä mitä 2018 syntynyt suvun nuorimmainen tuosta ymmärtää. Luulen, että yhtä tärkeitä ne muistelot on vauvan isälle, meidän Kuopukselle, jolla on lapsuuskokemuksia kesistä minun Lapsuusmaallani.
    Omia muistojani olen laajimmin kuvannut elämäntarinassani, joka on kirjattu omille pojille ja lapsenlapsille. Paljon on samoja tuntoja, joita sinullakin on lapsuudesta maaseudulla sotien jälkeisessä Suomessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minullakin on toistasataa sivua elämäntarinaa kirjoitettuna. Eipä sitä tiedä, lukeeko sitä joskus joku. Tässä on vähän erilainen sävy, kun se on kohdistettu tietylle lapselle. Miettii, että minkä ikäiselle näitä kertoo, kun kysytään esim. minun vanhempieni välisestä suhteesta. Kaikkiin kysymyksiin ei toki tarvitse vastata. Voihan olla niin, että hänkin kiinnostuu menneistä vasta eläkeiässä, niinkuin minä.

      Poista